Vad är ett CV?

Vad är ett CV?

CV står för Curriculum Vitae som på latin betyder levnadslopp. Ett CV är alltså en sammanfattning av vad du hittills gjort i ditt liv. Meningen är att läsaren snabbt ska kunna se vad du har för erfarenheter, kunskaper och meriter. Ett CV ska vara kort och koncist och bör inte vara mer än en till två A4-sidor. Det ska ha en bra struktur och presentera dig på ett positivt och trovärdigt sätt.

När du skriver ditt CV ska du tänka på att stora delar av dokumentet kommer att förhålla sig relativt statiskt, medan vissa delar kan behöva justeras beroende på vilket kontorsjobb du söker. Se till att understryka de kvalifikationer du har och som passar just det jobb du söker, eller det som efterfrågas i platsannonsen. Ofta får du förändra, plocka bort, lägga till och understryka en viss kompetens när du söker ett jobb gentemot ett annat. Fundera på hur din personlighet och kompetens motsvarar företagets krav och skriv ditt CV med utgångsläge från detta.

Det finns inga regler på layout och hur informationen ska vara uppställd. Två professionella rekryterare kan tycka helt olika i fråga om disposition och layout. Det finns dock vissa generella regler om vad
som ska finnas med i ett CV. Dessa ”regler” återkommer vi till i en senare artikel.

Skriv en kommentar